måndag 14 april 2014

Tematrio - En deckare i Påsk?

Den norska traditionen med påskekrim har de senaste åren spridit sig till Sverige och det gör att den här veckans tematrio hos Lyran har ett passande ämne. Fast jag kommer inte att läsa någon deckare nu i påsk, det är andra böcker som står på tur hos mig.

Ingen påsk utan en deckare, eller hur? Fast jag måste erkänna att jag startade lite tidigt och har redan läst ut min. Vi får väl se om det blir någon mer. Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera en bok, författare eller romanfigur. 

Åsa Larsson är min absoluta favorit bland de svenska deckarförfattarna. Förutom att böckerna är välskrivna och att Rebecka Martinsson och Anna-Maria Mella är min favorit duo i deckarvärlden, så innehåller de ofta norrländsk vinter (något som jag är väldigt förtjust i)

Peter Robinsons böcker om DCI Alan Banks har nästan en given plats i min tematrio, jag har ju trots allt läst alla 21 böckerna i serien och ser fram emot den tjugoandra boken, Abattoir Blues, som kommer i sommar. Böckerna innehåller dessutom för det mesta föredömligt få lik, ibland bara ett lik på 450 sidor.


Qiu Xiaolongs deckare om Inspector Chen Cao i Shanghai är en annan favorit som utspelar i en annan sorts samhälle än det vi är vana vid. Dessutom så reciterar Chen poesi i tid och otid och verkar tillbringa en stor del av sin tid med att äta (och maten brukar beskrivas ganska ingående). Böckerna brukar få mig att vilja sätta mig på nästa plan till Shanghai och jag drömmer om att få gå en guidad tur i Chens fotspår.

8 kommentarer:

Helena sa...

Åsa Larsson Och Qiu Xiaolong tillhör mina favoriter med. Synd att det går så länge mellan böckerna bara...

Boklysten sa...

Åsa Larsson är definitivt en av mina favoriter!

Anonym sa...

Peter Robinson är min favorit, gillar Alan Banks och din trea har jag inte hört talas om , bra tips.

Sanna sa...

Xiaolong har jag hört om förut någon gång och noterat som potentiellt intressant. Svenska och brittiska polisserier finns ju i horder så jag läser gärna något annorlunda om jag ska ta mig an en deckare.

Lena sa...

Av Åsa Larsson och Peter Robinson har jag läst ett par böcker. Skall läsas mer framöver!

Ugglanoboken sa...

Åsa Larsson finns på min lista också!

Zelly sa...

Åsa Larsson finns på min lista med, tycker mycket om hennes böcker.

Freja sa...

De två första är favoriter hos mig med, men den tredje är helt okänd för mig, tack för tips!