torsdag 3 april 2014

Bokgeografi Nordirland

Den här gången har bokgeografin hos enligt O kommit till Nordirland, ett land som i det här fallet krävde några sökningar på nätet för att skilja ut de författare som är nordirländska och inte från de övriga delarna av de brittiska öarna.

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Nordirland eller är skriven av en författare med anknytning dit.
En bok som jag kommer ihåg från tonåren är Skyddsängeln i Belfast av Lynne Reid Banks, som handlar om elvaåriga Maura som bor i Belfast, en stad där man kan behöva en skyddsängel när det är skottlossning och terrordåd. Fader Brady har berättat om skyddsänglarna och Maura tycker att de borde kunna göra mer, det tycker även Mauras skyddsängel Angela, men skyddsänglar får inte lägga sig i det som händer på jorden.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Nordirland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
En författare som jag nyligen fick reda på var född i Belfast i Nordirland är C.S. Lewis, som läst några böcker av (eller jag började på Narnia-serien, men ledsnade ungefär halvvägs).

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Nordirland, som du inte läst, men är nyfiken på.
Eureka Street av Robert är en bok som känns bekant, som om jag har läst den men glömt bort den. Om jag nu inte har läst den, så verkar den vara intressant och borde kanske läsas någon gång i framtiden.

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Nordirland.

Jag hade en period under gymnasietiden då jag var ganska intresserad konflikten på Nordirland och läste en del litteratur för att försöka förstå vad som pågick. Det vore roligt att se en del av de politiska väggmålningar som prytt Belfasts gator. Dessutom skulle jag kunna tänka mig ett besök på Titanic-museet som byggt i Belfast (det olycksaliga fartyget byggdes i staden).

Inga kommentarer: