onsdag 9 april 2014

Bokgeografi Japan

Den här veckans bokgeografi hos enligt O går till det fascinerande landet i öst, Japan. Någon gång i framtiden skulle jag vilja åka till Japan, helst medan körsbärsträden blommar.

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Japan eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Vi kom över havet av Julie Otsuka är en fantastisk liten bok om de kvinnor som reste från Japan för att få ett nytt liv med de män som bett dem komma. Det blev oftast inte det liv som de hade hoppats på. Jag ser även fram emot att läsa Otsukas andra bok När kejsaren var gudomlig som kommer ut i dagarna

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Japan. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Det känns lite förutsägbart att ta upp Haruki Murakami, men jag är väldigt förtjust i de flesta av hans romaner som översatts till svenska (förutom 1Q84-trilogin) och jag ser verkligen fram emot att läsa hans Den färglöse Herr Tazaki som snart kommer på svenska.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Japan, som du inte läst, men är nyfiken på.
Jag är lite nyfiken på att läsa nobelpristagaren från 1968, Yasunari Kawabata, som bland annat skrivit romanen Tusen tranor om teceremonin. 

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Japan.
Mat är kultur och jag skulle gärna åka på en kulinarisk resa genom Japan och verkligen få tillfälle att prova deras goda mat på plats. Det vore även roligt att vara med om en riktig japansk teceremoni.


2 kommentarer:

enligt O sa...

Tusen tranor fick jag just en bok som hette, men ingen japansk. Däremot kom jag att tänka på Sadako och de tusen papperstranorna. Den älskade jag som barn!

Ugglanoboken sa...

Vi kom över havet är jag sugen på att läsa!