torsdag 27 mars 2014

Fågelburen

Familjen Bird är en vanlig engelsk familj som bor i ett fint hus på landsbygden med en stor vindlande trädgård. I familjens centrum står den excentriska mamman Lorelai som älskar att samla på fina och glittriga saker och titta på regnbågar. Påsken är Lorelais favorithögtid på året då hon med stor energi samlar familjen omkring sig och organiserar äggjakt i trädgården. En påsk inträffar en katastrof som kommer att förändra familjen för alltid och som familjemedlemmarna hanterar på olika sätt. Lorelais förkärlek för att samla på saker och minnen (eller skräp enligt andra) fyller huset allt mer så att det till slut bara finns en smal gång genom huset som leder fram till den sunkiga fåtölj där hon levde den sista tiden.    


Jag har läst de flesta av Lisa Jewells böcker och tycker att hon tillsammans med Marian Keyes är de ledande inom chicklit-genren (och eftersom det känns som att Keyes tappat stinget med de senaste böckerna så har Jewell i mina ögon tagit över tronen). Dock så hade missat Jewells senaste bok på svenska, Fågelburen, tills det började dyka upp positiva recensioner på diverse bokbloggar. När hon sedan var med i säsongspremiären av Babel så skyndade jag mig att låna boken som e-bok från biblioteket. Efter att ha läst Åsne Seierstads En av oss, så kände jag för att läsa något lättsammare utan en massa bestialiska mord. Nu visade det sig att Fågelburen är den svartaste av Lisa Jewells romaner (i alla fall av dem som jag har läst) och en inte alls särskilt glad och livad berättelse. Trots att det här kanske inte är den lättsamma bok som jag kanske hade trott, så är det en väldigt bra bok som berör och som problematiserar det tvångsmässiga samlandet. Jag kommer definitivt att fortsätta läsa Lisa Jewells böcker. 

Inga kommentarer: