tisdag 18 mars 2014

Bokgeografi Ryssland

Ryssland är ett land som varit i fokus den senaste tiden, både genom OS och genom oroligheterna i Ukraina. Även om jag läst en del rysk litteratur, så har inte det inte blivit så mycket och definitivt inte något som är skrivet i mer modern tid.

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Ryssland eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Min första kontakt med rysk litteratur var på gymnasiet när vi fick välja mellan ett antal böcker från realismen och mitt val föll på Fjodor Dostojevskijs tegelsten Bröderna Karamazov. Jag kommer inte ihåg så mycket av boken, annat än att jag tyckte att den var bra och att läsningen flöt på. Sedan dess har jag gjort några misslyckade försök att läsa Brott och straff.

Jag har läst några böcker tillsammans med bokcirkeln i P1 och då gärna i efterhand så att jag läsa och lyssna på diskussionerna i den takt som passar mig. Det ledde till att jag för ett par år sedan läste Lev Tolstojs Anna Karenina, när det gäller tegelstenar på nästan 900 sidor så kan det behövas lite sällskap i läsningen. Tyckte att det var en bra bok, även om det ibland fanns en del långa utvikningar. Någon gång tänker jag även ge mig på Krig och fred.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Ryssland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
En av fjolårets bästa böcker tyckte jag var Besatta av Elif Batuman, en bok som har undertiteln Äventyr med ryska böcker och människorna som läser dem. Det är en charmig och smått absurd bok om ryska författare, som Isaac Babel och Lev Tolstoj, och de ibland excentriska människorna som läser ryska böcker. Det är också en bok om pojkbenstävlingar, konferensplanering och uzbekisk poesi. Det verkar som att ryska författare lockar fram starka känslor, jag har tidigare skrivit om ryssarnas förhållande till poeten Pusjkin, som de anser vara poeternas poet och har även döpt en stad efter honom (vilket nog delvis beror på att staden tidigare hette Tsarskoje Selo, vilket betyder Tsarens by)

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Ryssland, som du inte läst, men är nyfiken på.
Jag har mycket positivt om Dmitrij Gluchovskijs Metro 2033, som jag lite lösa funderingar på att läsa trots att den inte hör till de genrer som jag vanligtvis läser. Även Svetlana Aleksijevitjs Kriget har inget kvinnligt ansikte verkar vara väldigt intressant.

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Ryssland.
För ungefär ett och ett halvt år sedan besökte jag Sankt Petersburg, vilket är en intressant stad med mycket kultur. De centrala delarna av Sankt Petersburg er i princip ut som de gjorde när staden grundades på 1700-talet eftersom man efter andra världskriget restaurerade de fasader som blivit förstörda under belägringen. Man har även valt att restaurera Vinterpalatset, Katarinapalatset och Peterhof till sitt forna gyllene utseende efter att även de förstördes under kriget. Jag tycker att det verkar vara lite märkligt att Sovjetledningen lade ner så mycket tid och pengar på att återställa tsartidens mest överdådiga symboler. I det stora komplexet av byggnader som Vinterpalatset ingår i, finns Eremitaget med sin konstsamling som innehåller många av de största namnen som Da Vinci, Raphael, Michelangelo, Rembrandt, Matisse, Gaugin, van Gogh, Rubens, Renoir och en del andra. Det kändes som att man skulle behöva en vecka för att hinna titta på allt i museet.  

2 kommentarer:

Linnea sa...

Jag har inte läst så många ryssar, men Metro 2033 har jag faktiskt läst. Vi hade den i bokcirkeln för några år sedan. Jag tyckte inte att den var en höjdare och det tyckte nog ingen annan i cirkeln heller. :/

enligt O sa...

Besatta står faktiskt i hyllan, vet inte varför den inte blivit läst. Vissa böcker glöms bort. Kul att läsa ditt inlägg!