onsdag 26 mars 2014

Bokgeografi - Italien

När jag först såg att veckans bokgeografi hos enligt O går till Italien, så tänkte jag att det blir lätt den här veckan. Sedan gick det ganska snart upp för mig att jag har läst väldigt lite italienskt genom åren, men jag lyckades i alla fall få ihop ett svar.

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Italien eller är skriven av en författare med anknytning dit.
 För ett antal år sedan läste jag boken Jag är inte rädd av Niccoló Ammaniti, som handlar om en pojke som blir vän med en annan pojke som sitter fastkedjad i en grop ute på ett kornfält. Jag minns mest att den var bra.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Italien. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Den italienske författare som jag tror att jag läst mest av är Umberto Eco, som jag har läst två böcker av, Rosens namn och Foucaults pendel. Av dem så tyckte jag att Rosens namn var riktigt bra, medan Foucaults pendel var ganska seg. Jag kommer inte ihåg så mycket mer om böckerna.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Italien, som du inte läst, men är nyfiken på.
Stål av Silvia Avallone är bok som jag har hört ska vara bra och som jag är lite nyfiken på.

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Italien.
 När det kommer till andra kulturella inslag från Italien så blev jag väldigt förtjust i den ganska lilla staty av Michelangelo som står i Vinterpalatset i Sankt Petersburg.

Annars så har det de senaste åren mest blivit att jag konsumerat italiensk kultur genom direktsända operaföreställningar från Metropolitan i New York. Senast var i höstas då de visade Tosca av Giacomo Puccini, som var bland det bästa jag sett i operaväg (dessutom så spelade den underbare Roberto Alagana en av huvudrollerna). Även uppsättningen av Giuseppe Verdis Aida var imponerande, bland annat för att de till och med hade levande hästar på scenen.


1 kommentar:

enligt O sa...

Åh, Jag är inte rädd var verkligen fantastisk. Har inte läst något av honom på mycket länge.

Stål tycker jag absolut att du ska läsa!