fredag 14 mars 2014

Bokbloggsjerka 14 – 17 mars

Det är fredag, vilket betyder att det har blivit dags för veckans bokbloggsjerka, som den här veckan även innehåller en utlottning av bokaskar.

Veckans jerka har hämtat inspirationen från BOTNS podcast: Do readers have to be collectors? (Ni behöver inte lyssna på podden för att kunna svara på denna fråga)

Nej, det tycker jag inte. Själv så har jag alltid varit en låntagare på biblioteket, vilket gjort att jag samlat på mig ganska lite böcker i förhållande till hur mycket jag läser, plus att min ekonomi inte tillåter så många bokinköp. Nu när jag börjat få lite recensionsex så föredrar jag att få dem som e-böcker för inte behöva samla på mig så många fysiska böcker som tar plats. Överlag så har jag blivit väldigt förtjust i e-böcker eftersom de är smidiga att hantera och tar ingen plats. Ibland stöter jag dock på böcker som är så bra att jag vill äga dem, men de brukar vara särskilt många per år.

I den här veckans bokbloggsjerka så lottas det ju även ut bokaskar och den bokask som jag vill vinna är den här

19 kommentarer:

Sanna sa...

Biblioteket är fantastiskt, tänk att någon annan sköter hela jobbet med att skaffa och husera böckerna en vill läsa. Låt oss hoppas att biblioteken alltid får finnas kvar.

Sara Pepparkaka sa...

Jag är också vän av bibliotek!

Anonym sa...

Men så förståndigt önskar jag kunde tänka så, men även om jag är en tekniknörd gillar jag inbundet.
Det är klart en 900 sidors tjock på är lättare på platta.
Mia

Lotten sa...

Trots att jag har platta och det är helt OK att läsa e-böcker så föredrar jag fysiska böcker som jag kan se och känna. Men de tar ju som sagt var plats...

Anonym sa...

Nästan exakt samma som jag svarat. När man har biblioteket så enkelt tillgängligt så blir det liksom som en förlängd bokhylla, fast mycket billigare!

Ewa K sa...

Det här med e-böcker har jag fortfarande inte lyckats övertala mig själv att gilla.

Carolina sa...

Jag är också bibliiotekslånare - så kan de få samla på böckerna och inte jag :)

Unknown sa...

E-böcker har jag blivit väldigt förtjust i också. Har nog 70 böcker i min Kindle så det spar ju en del plats. Och bibliotek är helt ovärderliga!

Carro sa...

Biblioteket är ju en förträffligt bra grej :)

bloggbohemen sa...

För mig går det i perioder hur mycket jag lånar på bibliotek, men ända fram till för ca tio år sedan var allt jag läste lånade böcker eller böcker jag fått i present. Nu lånar jag lite mer igen och gillar det.

Monika sa...

Mitt mål är att hamna där du är, men det är väldigt lång väg kvar :)

Boklysten sa...

Att till stor del bara ha e-böcker skulle jag inte klara. Gillar fysiska böcker alltför mycket.

Vargnatts bokhylla sa...

Bibliotek är bra! :)

Emmas hylla sa...

Med en knökfull bokhylla borde jag verkligen testa att läsa på platta. Men jag tycker ju så mycket om böcker, hur de känns, hur de luktar. Jag vet inte. Undrar om man kan hitta en bra läsplatta att låna?

Anonym sa...

Kommer aldrig föredra en e-bok framför en vanlig bok. Tur att man kan välja! :)

Lena sa...

Lånade mycket på biblioteket när jag var yngre men under många år har det bara blivit att köpa böcker, eller låna av familjen. Men det senaste året har jag börjat hitta tillbaka till biblioteket igen vilket är trevligt.

Freja sa...

En läsare behöver verkligen inte vara samlare men jag är det, ingen tvekan om det! En mild form av besatthet... Det är ju smartare och mer ekonomiskt att låna...

Funderskan sa...

Önskar att jag var en duktigare låntagare på bibblan! Dock slutade jag vara det under gymnasiet då jag inte läste böcker lika fort längre... Fick upp ögonen för andra intressen så som spel, så böckerna fick mindre tid! :/

Helena sa...

En likasinnad, trevligt! Är också trogen gäst på biblioteket och avgudar min läsplatta :)