lördag 21 december 2013

Bokbloggare mot rasism

 
Idag kommer bokbloggare över hela landet delta i en gemensam aktion mot rasism, och är så klart en av dem.
 
När jag började fundera över vilken litteratur som tar upp rasism, så var den första boken som jag kom att tänka på Margret Reys bilderboksklassiker från 1945, Pricken. Jag kommer ihåg boken från min barndom och den verkar fortfarande vara aktuell. Jag är dessutom övertygad om att många värderingar som man får från barndomen bär man sedan med sig, vilket gör att Pricken är en bok som är bra att läsa för barn.
 
Pricken är en vanlig kaninunge förutom att han inte ser ut som de andra i familjen, medan de andra är vita så har Pricken stora bruna fläckar. Kaninmamman tycker lika mycket om alla sina ungar, men när de blir bjudna på kalas hos morfar får Pricken stanna hemma eftersom mamman är orolig för vad morfar tycker om prickiga kaniner. Ensam kvar hemma känner sig Pricken ensam och övergiven och beslutar sig för att rymma hemifrån, men det dröjer inte länge förrän han träffar på en kaninfamilj som är alldeles prickig. Förutom en liten vit unge som gömmer sig skamset, och pappan i familjen är lite orolig för vad mormor ska säga om att en av ungar är alldeles vit. Det är en fin berättelse om utanförskap och om att inte se ut som andra. Eftersom det är en barnbok så slutar det så klart lyckligt med ett stort morotskalas.
 
När jag satt och funderade på mitt inlägg så kom jag även att tänka på komikern Marika Carlssons sommarprat från 2012 där hon pratade om att växa upp som ett etiopiskt adoptivbarn i Sverige. När hon berättade om sitt första återbesök i Etiopien så var det för första gången hon som smälte in i folkmassorna, medan det var hennes kompis som stack ut.

5 kommentarer:

Ingerun sa...

Det är en fin bok! När jag var liten hade jag en om en rosa elefant bland en massa blå elefanter, och "katten med de blå ögonen".

...med näsan i en bok... sa...

Älskade den boken när jag var liten!

Ina sa...

Det är en ljuvlig bok att läsa för stora och små barn. Utifrån den kan man föra många kloka samtal.
Dödssynden är en fantastisk bok från tonåren och uppåt.

Bokmoster sa...

Fina pricken, en riktig klassiker.

Lexie sa...

Åh Pricken gillade jag när jag var liten:)