tisdag 8 oktober 2013

Minnen

 

Patrick jobbar natt på ett hotell för att hitta tid till att skriva en bok och bli en författare. När hans farfar dör så ställs Patricks liv på ända och han engagerar sig allt mer i sin gamla farmor. När farmodern rymmer till Normandie följer Patrick efter, och det blir en resa som kommer att göra att hans liv kommer att ta en annan väg.

När jag nyligen lyssnade på David Foenkinos roman Nathalie – en delikat historia så såg jag fram emot att läsa något mer av honom, och då jag upptäckte att den nya boken Minnen fanns på Storytel blev jag glad och förväntansfull. Dessvärre så blev jag lite besviken då jag inte tyckte att den levde upp till mina förväntningar. Det är historia om minnen och hur livet tar olika vändningar. De ganska korta kapitlen varvas med minnen från en rad olika personer.

En sak som jag dock undrar över är vilken relation som författaren David Foenkinos egentligen har till Sverige och svenskarna. I Nathalie – en delikat historia fanns den lätt excentriske svenske Markus och det framgick att Uppsala är en hemskt tråkig stad, visserligen kan man komma därifrån och bli en Ingmar Bergman, men titta på hans filmer för att se hur roliga de är. I Minnen så påstår Patrick vid ett tillfälle att han sexliv är ”som en svensk konstfilm, ibland utan text”.  

Inga kommentarer: