lördag 19 oktober 2013

Lex bok


Lex går sista året på gymnasiet och tycker att alla utom bästa vännen Jonathan är idioter som måste synas till varje pris och som har planerat hela sitt liv innan de ens tagit studenten. Istället för att plugga ägnar Lex dagarna åt att dagdrömma, till viss del inspirerade av actionfilmer. För att provocera skapar Lex i hemlighet en blogg med karaktären Maya. Maya är inte rädd för att ta plats och säga vad hon tycker om vad som är fel i samhället. Bloggen visar sig bli en riktig framgångssaga och det gör att Lex påverkas på sätt som hon inte räknat med.

När Lilla Piratförlaget hörde av sig och undrade om jag var intresserad av att läsa Lex bok så tyckte jag att den verkade intressant, bland annat för att jag vill minnas att jag tyckte om Sara Kadefors ungdomsbok Sandor slash Ida från 2001. Det känns som att det hänt en del med Internet sedan jag tog studenten 1998, även om del annat känns bekant, och det känns inte riktigt som att jag tillhör målgruppen. Det är trots allt en bra ungdomsbok som tar upp en del viktiga frågor. Det finns även en blogg som hör till boken.

Inga kommentarer: