lördag 12 oktober 2013

Drottningens chirurg

Herman Schützer (1713-1802) var en kirurg och hovläkare under den senare delen av 1700-talet och han är huvudpersonen i Agneta Pleijels roman Drottningens chirurg från 2006. Det är en intressant berättelse om en framstående kirurg som sökte sig till det outforskade, särskilt till kvinnans inre. Boken börjar med att Schützer kallas akut till en patient som har svårt att föda, kvinnan är dvärg och i valet mellan att rädda barnet eller modern väljer Schützer att prova att göra ett kejsarsnitt i ett försök att rädda båda. Beskrivningen av kejsarsnittet som genomförs utan bedövning så känns det som att man är där. När det senare i boken utförs en obduktion med en del intressanta fynd så hade jag önskat att jag haft en pappersbok så att jag hade kunnat skumma förbi en del detaljer, men då jag lyssnade på ljudboken så blev det lite väl detaljerat (och lite äckligt i ärlighetens namn).
 
Även om jag är väldigt förtjust i medeltiden (med ett visst fokus på tiden runt bildandet av Kalmarunionen) så verkar det som att jag på olika sätt hamnat i 1700-talets Sverige den senaste tiden. En anledning till det är att det finns fler böcker som behandlar just den gustavianska tiden, mycket beroende på att det finns ett oerhört mycket större källmaterial att utgå ifrån. När jag lyssnade på Drottningens chirurg så kände jag att först att det är tur att jag slapp vara med då, men det är tack vare kirurger som Schützer som vågade bana ny väg som utvecklat sjukvården till dagens standard.
 
Drottningens chirurg är den första delen i en trilogi som fortsätts av Kungens komediant och Syster och bror.

Inga kommentarer: