lördag 7 september 2013

Skuggsida

Den lilla byn Shipcott vid Exmoorheden i England är en plats där det inte händer så mycket, i alla fall inte när det gäller kriminalitet. När en äldre kvinna hittas mördad i sin säng blir det en chock för byns polis Jonas Holly. Hur kan mördaren ha tagit sig in till kvinnan och mördat henne utan att lämna några spår efter sig och utan att någon sett nåt ovanligt. När utredning över tas att av en bufflig kriminalinspektör känner sig Holly åsidosatt. Det blir inte bättre av att det verkar som att någon i byn iakttar och anklagar honom för att inte sköta sitt jobb. Det blir inte bättre av att fler sköra personer hittas mördade.

När jag nyligen läste Belinda Bauers debut Mörk jord så blev jag sugen på att läsa mer av henne, så när jag skaffade Storytel så blev Skuggsida den första boken som jag lyssnade på (sedan jag gett upp på Wolf Hall som bara gjorde mig förvirrad som ljudbok). Det börjar bra med den lokale polisen Jonas Holly som känner sig åsidosatt under mordutredningen och som måste ta hand om sin sjuka fru och hans känsla av mördaren finns i närheten men han kan inte se den. Sedan tycker jag att det hela spårar ur efter ett tag och blir mer än lovligt osannolikt. Eftersom jag ganska tidigt kom på vem mördaren är så blev upplösningen inte så spännande som den annars hade varit. Jag blev i alla fall glad över att det verkar ha gått ganska bra för Steven Lamb från Mörk jord, som får vara med på ett litet hörn.

Inga kommentarer: