lördag 21 september 2013

Eldnatt


Advokaten Thóra Gudmundsdóttir får i uppdrag att undersöka ett fall närmare där en ung man, Jakob, med Downs syndrom dömts för att ha orsakat en brand i gruppboendet som dödade fem personer. Huvudanledningen till att Jakob misstänks är att han är den enda överlevande från branden, men frågan är om han har kunnat planera och genomföra det som krävdes för att anlägga branden. Det visar sig snart att det pågick mer på gruppboendet än vad som framkom i den första undersökningen. Det finns även en del övernaturliga fenomen invävda i historien och allt utspelar sig i efterdyningarna av den isländska bankkrisen.

Eldnatt är den andra boken som jag läser av Yrsa Sigurðardóttir, och jag minns att Det tredje tecknet var bra även om det var några år sedan jag läste den. Eldnatt är en helt ok deckare med en ganska komplicerad deckargåta, och eftersom det handlar om ett gammalt fall så är det föredömligt få lik (vilket jag gillar). Det som jag är lite kritisk emot är att historien är ganska rörig och innehåller väldigt många karaktärer som inte alltid tillför något. Det är lite synd för jag gillade Thóra Gudmundsdóttir och hennes storfamilj.


Inga kommentarer: