fredag 27 september 2013

Bokbloggsjerka 27 – 30 september

Då har det blivit fredag och dags för veckans bokbloggsjerka, som den här veckan har en ovanligt lätt fråga;

Om du skulle göra en snabb inventering av din läsning vilket land skulle då väga tyngst?

Sverige är det korta och enkla svaret.
Det har utvecklat sig så att jag läser väldigt mycket svensk litteratur, både nya böcker och klassiker, och har en rad favoriter bland svenska författare i olika genrer som;

Majgull Axelsson
Kristina Sandberg
Peter Englund
Johan Theorin
Åsa Larsson
Jonas Gardell
Sara Lövestam
Vilhem Moberg
Moa Martinson
Harry Martinson
Maria Gripe
Leif GW Persson

15 kommentarer:

Sanna sa...

Det finns mycket bra svensk litteratur, som bokland har vi inget att skämmas för tycker jag. Jag jämför med hur förtvivlat svårt det är att hitta belgiska författare här i Belgien, till exempel.

[Anna] sa...

Det blir väldigt mycket svenskt läst här :)

Carro sa...

Jag läser också främst från Sverige!

Caroline - Bland böcker sa...

Jag instämmer i många av de svenska författare du listat här. Sverige dominerar i min bokhylla också :)

Ewa K sa...

Johan Theorin glömde jag på min lista. Och några till :). Visst är vårt land fyllt av duktiga författare.

Helena sa...

Sverige är pinsamt underrepresenterat hos mig. Pinsamt! Får bli skärpning där!

Anonym sa...

Sverige ligger tyvärr rätt illa till hos mig.

Ugglanoboken sa...

Jag läser också mycket svenskt! Och engelskt!

Monika sa...

Sverige är nästan överrepresenterat hos mig :)

Helena sa...

Du har en del bra författare med på listan :)

Lena sa...

Även jag läser mycket svenskt. Vi har så många duktiga författare.

Lotten sa...

Om jag skulle gå på vilket land jag har flest böcker från så skulle det nog bli Sverige. Fast jag valde att tolka frågan annorlunda;-)

Zelly sa...

Sverige var helt klart i toppen hos mig med.

bloggbohemen sa...

Sverige för mig med!

Freja sa...

Johan Theorin och Åsa Larsson finns i min hylla med!