fredag 20 september 2013

Bokbloggsjerka 20 – 23 september

Det har blivit dags för veckans bokbloggsjerka och den här gången lyder frågan

Läser du helst standalones eller bokserier?

För mig spelar det ingen större roll, det beror på. Den längsta serien som jag läser är Peter Robinsons om DCI Alan Banks, där jag läst 19 av 21 böcker i serien, två fristående böcker och två (av tre) novellsamlingar och där känns det verkligen som att hänga med gamla vänner när jag läser.

Det känns som att det är mest inom deckargenren som jag läser bokserier, medan de skönlitterära böckerna jag läser oftast är fristående, eller kommer i trilogier. En blandning av både är nog bäst.

13 kommentarer:

[Anna] sa...

Ja verkligen en blandning är bäst! Man älskar bra serier och älskar bra fristående böcker. Man skulle nog bli knäpp av att bara läsa antingen eller.

Vargnatts bokhylla sa...

Ja en blandning är nog det bästa :)

Sanna sa...

Det är ju smart med serier, att man kan gå på något man redan vet att man gillar. Problemet är när de inte håller kvalitén uppe i långa loppet, men författaren ändå inte har vett att sluta!
Obs, det problemet har även författare till fristående böcker, *host, john irving*

Lotten sa...

Det är samma serie jag har läst flest av, dvs alla 21 :-)

Anna sa...

Deckarserier läser ju jag med, det glömde jag. En serie jag gillar är Kristina Olssons. DCI Banks ser jag mest på Tv, där är han bra!

Carro sa...

Jag försöker verkligen att gilla Alan Banks, men det är svårt! Jag tycker att han är lite tråkig.. Men jag har typ alla i bokhyllan ändå, det är ju deckare liksom ;)

Ewa K sa...

Har läst en Peter Robinson och den var okey. Gillar egentligen inte deckare.

Anonym sa...

Jag tycker nog också en blandning blir bäst :)

Monika sa...

Fantasy och deckare verkar komma i flock, av någon anledning. Jag gillar att hälsa på gamla bekanta ibland :)

Anna sa...

Lagom av allt är det bästa!

Zelly sa...

En blandning är verkligen bäst :) Trilogi är verkligen lagom med vissa serier, det behövs i vissa fall inte fler än just tre :)

Evelina Nilsson sa...

Måste nog verkligen kolla upp serien om Banks! Håller med om att trilogier är en bra längd :)

Freja sa...

Jag gillar serier, gärna långa, företrädesvis deckare, men kan tänka mig att blanda upp med standalones...