onsdag 3 juli 2013

Tillbaka till henne

Av en slump så hamnar fyra föremål hos den desillusionerade Hanna, ett par skor, en trälinjal, ett par gamla stålbågade glasögon och en brosch. Hanna har egentligen fullt upp med sin meningslösa pojkvän, det tråkiga jobbet på arbetsförmedlingen och sin mamma som aldrig är nöjd med sin dotter, så hon gömmer föremålen under soffan. Men allteftersom börjar föremålen ta en allt större plats i Hannas medvetna och de börjar påverka henne. År 1906 är folkskollärarinnan Signe i Tierp förbannad över att den nya demokratitanken inte gäller för alla och när talarinnan Brita Löfstedt rullar in i Tierp i sin bil börjar Signes liv ta en annan riktning. Signe börjar engagera sig i rösträttskampen och genom den kommer även passionen till henne genom en komplicerad kärlekshistoria.
 
Det kanske inte är jättesmart att upptäckta en ny författare och sedan läsa hela författarens produktion på mindre än en månad, men när det gäller Sara Lövestam så kunde jag inte låta bli. Tillbaka till henne är Lövestams tredje roman och den tredje som jag läser av henne. Det är en helt fantastisk berättelse som är svår att lägga ifrån sig och de 600 sidorna flyger förbi. Att vartannat kapitel handlar Hanna och Signe gjorde att jag hela tiden ville läsa ett kapitel till för att få reda på vad som händer, även om boken saknar egentliga cliffhangers som man brukar kunna hitta i deckare. Nu får jag ge mig till tåls till augusti då Sara Lövestams fjärde roman, Hjärta av jazz, släpps.

Inga kommentarer: