torsdag 4 juli 2013

Den enes död

Den enes död verkar vara den femte boken på svenska om Brighton-polisen Roy Grace och hans kollegor, och i vanlig ordning när man börjar med en bok mitt i serie så finns det en hel del referenser till fall i tidigare böcker i serien. Handlingen börjar med att tre ungdomar fiskas upp ur Engelska kanalen och de saknar alla viktiga inre organ. Spåren leder polisen bland annat till Rumänien och gatubarn i Bukarest. Samtidigt får vi följa Lynn som vårdar sin svårt leversjuka dotter Caitlin och som är beredd att göra nästan vad som helst sin dotters skull.
 
Jag hade helt missat att Peter James böcker utspelar sig i Brighton, en stad som jag bodde och arbetade i under två och halvt år. Boken utspelar sig i en för mig ganska bekant miljö, även om jag inte alltid kan se vägarna och platserna framför mig. Jag tycker att Den enes död känns som en dussindeckare som jag kommer att glömma lika snabbt som jag läste den. Handlingen var förutsägbar och det var lätt att förutse vad som skulle hända. Dock så har den sina berättartekniska fördelar då det höga tempot, de korta kapitlen och bytena av person i varje kapitel gjorde boken snabbläst och svår att lägga ifrån sig. Jag är osäker på om jag kommer att försöka lära känna Roy Grace och kollegor närmare.

Inga kommentarer: