torsdag 23 maj 2013

TemaTorsdag #15: Sommarläsning

Den här gången handlar Bokmärkts tematorsdag om sommarläsning, vilket känns extra aktuellt för mig eftersom det bara är två veckor kvar tills jag packar väskan och åker till Kroatien i en vecka.

Citadel av Kate Mosse – tredje boken i Languedocserien som kom på engelska och nu har jag tröttnat på att vänta på den svenska översättningen. Eftersom den engelska pocketutgåvan är på 926 sidor så passar den bra att läsa under några lediga dagar.

Den enes död av Peter James – det är alltid trevligt med lite mord under sommaren, i alla fall så länge de är fiktiva i böcker eller på tv. När jag blev tipsad om att Peter James böcker utspelar sig i Brighton, där jag bodde och arbetade i 2,5 år, så blev jag nyfiken och köpte en av hans böcker i pocket.

Before I met you av Lisa Jewell – en ganska ny bok av en av de bästa chick-lit-författarna som jag inte läst än. Precis som deckare så passar chick-lit bra på sommaren när man vill koppla av med lite lättsam litteratur.

Harry Martinson – efter att ha upptäckt Harry Martinsons författarskap under våren så tänker jag läsa mer av honom i sommar, i alla fall Vägen ut och Dikter 1958-1973.

Inga kommentarer: