fredag 26 april 2013

Bokbloggsjerka 26 – 29 april

Äntligen är arbetsveckan slut och det har blivit dags att svara på en ny bokbloggsjerka.

Hur viktiga är böckernas förord egentligen? Läser du dem eller skippar du dem helt och hållet?

Förord, efterord, författarens tack - jag läser dem alla (fast kanske inte alltid så noga). Är det ett förord skrivet av författaren så läser jag det innan jag börjar på själva boken. Är förordet skrivet av någon annan än författaren så brukar jag spara det tills jag läst boken, eftersom de brukar ha en tendens att avslöja vad som kommer att hända.

7 kommentarer:

Lena sa...

Ibland kan förordet vara riktigt intressant att läsa.

Monika sa...

Det där ska jag försöka komma ihåg: Förord av författaren = OK att läsa innan. Förord av någon annan än författaren = inte OK att läsa innan.

Det här låter ju faktiskt logiskt :)

Anonym sa...

Ja men så har jag inte tänkt, det stämmer säkert
Mia

Ewa K sa...

Avslöjanden i förordet när inte kul alls.

Once Upon a Time sa...

Egentligen tycker jag att allting som avslöjar viktiga delar i bokens handling borde ligga som efterord istället, för jag tror att väldigt få personer tycker om spoilers :)

Trevlig helg.

Howhollowheartandfull sa...

Jag läser alltid förorden efter själva huvuddelen men det är sant, om förordet är skriven av författaren själv kanske det går bra att läsa det innan :)

bloggbohemen sa...

Jag hoppar för det mesta över förorden. Läser heller efterord, men i ärlighetens namn tycker jag ingen av dem är särskilt viktiga.