fredag 19 april 2013

Bokbloggsjerka 19 – 22 april

Det har återigen blivit fredag och dags för en ny bokbloggsjerka, som jag hinner svara på innan det är dags att börja packa inför bokresan.

Att bokomslaget är viktigt för många har jag förstått, men hur viktig anser du att bokens titel är?

För mig kan titeln vara det första som väcker mitt intresse för en bok, men det är inte den som avgör om jag läser boken eller inte. Jag är svag för poetiska titlar som Leif GW Perssons Mellan sommaren längtan och vinters köld och Faller fritt som i en dröm, men även för titlar som Sarah Winmans När gud var en kanin.

11 kommentarer:

Evelina Nilsson sa...

Det första jag gör är att jag kollar baksidetexten och omslag men jag påverkas nog av titlar. En bra titel brukar göra mig nyfiken och intresserad.

Sanna sa...

Titeln fångar blicken, men sedan är förstås baksidestexten avgörande...

Själv går jag helre på knasiga titlar och förhåller mig skeptisk till poetiska dito, jag är väl för cynisk för att inte tänka "trams" när jag ser något i stil med "Gå dit hjärtat leder" eller "Änglarnas svar". Men pluspoäng för kluringar och parafraser på klassiker.

Lotten sa...

Ja, det var lockande titlar!

Ewa K sa...

Bokresa, det låter spännande. Tänk att titlar kan väcka så många funderingar och kommentarer.

Vargnatts bokhylla sa...

Det var härliga titlar!

Monika sa...

Jag är nog mer inne på Sannas linje. Poetiska titlar göre sig icke besvär :)

Lena sa...

En ovanlig eller rolig titel kan helt klart väcka intresse för boken.

Anonym sa...

Jo jag gör det med men ofta blir jag inte överförtjust i böckerna. Tror jag ska gå på knastitlar hädanefter.
Mia

Anonym sa...

Lite udda titlar fastnar jag för. Men även de som lovar spänning.

bloggbohemen sa...

Fina titlar! För mig är titeln en viktig del i urvalsprocessen, så visst är den viktig.

Once Upon a Time sa...

Jag gillar också poetiska titlar och kan ibland köpa en bok enbart på grund av titeln. Ett exempel på detta är boken Hotellet i hörnet av bitter och ljuv, som jag köpte på bokrean i år just för att jag tyckte att titeln var så fin.