fredag 12 april 2013

Bokbloggsjerka 12 – 15 april

Äntligen är det fredag och det har blivit dags för en ny bokbloggsjerka, som den här veckan handlar om böcker som man inte kan lägga ifrån sig.

Kan du ge tips på en bok som man absolut inte kan lägga ifrån sig? Om du kan får du gärna ge förslag på en bok inom så många genrer som möjligt, men det är absolut inte ett krav för att vara med i jerkan. Förslag på en bok är lika välkommet som förslag på tio!
 
Vredens druvor av John Steinbeck – jag minns inte vad jag hade förväntat mig av boken om de fattiga jordbruksarbetarna i 1930-talets Amerika som lämnar Oklahoma för att söka lyckan i Kalifornien, men det var nog inte att jag skulle sträckläsa de 756 sidorna.

Cirkeln och Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren – båda de två första delarna i trilogin om Engelsfors har jag försvunnit in i totalt. Nu längtar jag efter att den tredje delen ska komma.

Harry Potter av J K Rowling – det finns ingen av de sju böckerna om den unge trollkarlen Harry Potter som jag inte har sträckläst.

”Det står ett rum här och väntar på dig…” av Ingrid Carlberg – platsar verkligen en tjock biografi om Raoul Wallenberg bland tipsen på böcker som är svåra att lägga ifrån sig? I mitt fall så är svaret ja, i julas kopplade jag helt bort världen i tre dagar när jag boken (och i princip bara tittade upp för att se dokumentärserien om Olof Palme). Det är verkligen en bra bok om ett intressant levnadsöde.

10 kommentarer:

[Anna] sa...

Jag har varken läst Cirkeln ELd eller Harry potter, skäms på mig! :/

Unknown sa...

Harry Potter skulle ju självklart jag också ha tagit med på min jerka. =)

Ewa K sa...

Harry Potter och Cirkeln instämmer jag verkligen i.

Lotten sa...

Vad intressant med en biografi!
Harry Potter och Cirkeln hade jag också med:-)

Monika sa...

John Steinbeck känns lite underskattad, trots att han fått Nobelpris, men jag har gillat allt jag läst av honom och borde nog läsa mer :)

Vargnatts bokhylla sa...

Cirkeln, Eld och Harry Potter hade platsat på min lista också :)

Lena sa...

Vredens druvor var fantastisk. Cirleln och Eld står i hyllan och väntar på att läsas.

Författardrömmar sa...

Cirkeln och Eld gillar jag, men Harry Potter har jag inte läst än.

Gittan sa...

Ingen Harry Potter :( lyssnat på Cirkeln ska lyssna på Eld :) Vredens druvor = klassiker :)

Freja sa...

Vilken härlig blandning av böcker! Och jag skäms, jag har inte läst Harry Potter. Alla av de andra i familjen har slukat dem, men jag är inte så mycket för fantasy...