torsdag 7 mars 2013

TemaTorsdag #5: Klassiker

I den här veckans TemaTorsdag hos Bokmärkt handlar om att lista fyra klassiker som bör läsas.

Stolthet och fördom (Pride and prejudice) av Jane Austen – kanske ett vanligt och lite klyschigt val, men jag kan inte komma ifrån det faktum att det är en väldigt bra bok som fortfarande bör läsas efter 200 år.

Utvandrarna av Vilhelm Moberg – ännu ett val som känns lite självklart (och som jag bloggat om tidigare), men det är helt enkelt ett mästerverk i fyra delar som verkligen bör läsas.

Dödssynden (To kill a mockingbird) av Harper Lee – det är en underbar, gripande och tankeväckande roman om rasismen i amerikanska södern. Dessutom så tycker jag att det är lite spännande med författare som bara skriver en bok och den boken blir en klassiker som lever vidare.

Vredens druvor (Grapes of wrath) av John Steinbeck – är väldigt bra och otroligt stark bok som handlar om den fattiga familjen Joad som lämnar Oklahoma för att, likt många andra, söka lyckan i Kalifornien. Jag läste den under några dagar då jag var ensam i stugan och när jag började läsa så sträckläste jag de 756 sidorna (med korta avbrott för mat och sömn). Att boken kom ut första gången 1939 och det faktum att Steinbeck besökte tältstäderna och pratade med arbetarna ger berättelsen en extra tyngd.

2 kommentarer:

Josefin sa...

De två första har jag läst och håller med om, så de andra två kanske är kommande storheter! Ska fundera på saken.

Hundöra sa...

Vi ville inte ta Stolthet och fördom för vi nämner den så ofta på Bokmärrkt. Bra ändå att du nämner den ;) För den är ett måste.

Jag hade ingen aning om att Dödssynden var en debut och den enda boken som Lee skrev. Förvisso har jag inte hört talas om någon annan av honom, men det trodde jag var mest för att fler inte hade översatts till svenska.

Både när det gäller Utvandrarna och Vredens druvor har tjocklekarna på böckerna avskräckt mig...