söndag 10 mars 2013

Och så levde de lyckliga

Michelle lämnar London för att skapa sig ett nytt liv i Longhampton, långt borta från hennes kontrollerande man Harvey. När hon kommer till Longhampton så lär hon känna Anna, som försöker räcka till för sin man Phil, de tre styvdöttrarna och den livliga dalmatinern Pongo, samtidigt som hon längtar efter ett eget barn. När de två vännerna tar över stadens bokaffär så skapar de ett bokparadis.
 
Och så levde de lyckliga är den tredje boken som jag läser av Lucy Dillon som utspelar sig i Longhampton och där hundar har en framträdande roll. De två tidigare böckerna, Ensamma hjärtan och hemlösa hundar och Hundar, hus och hjärtats längtan har jag uppskattad för de charmiga chick-lit böcker som de är och som lämnar efter sig en mysig känsla. Tyvärr så får jag inte samma känsla den här gången, vilket kan bero på att jag den här gången lyssnade på den som ljudbok eller att jag inte var i samma stämning. Jag tyckte inte att Och så levde de lyckliga var så jättebra, den kändes väldigt förutsägbar och precis som titeln antyder så blir alla lyckliga på slutet även om de länge var olyckliga. Jag tror att boken fungerar bättre i ett soffhörn med en kanna te när man är sugen på att läsa chick-lit än att lyssna kritiskt på den på jobbet (och ägna många timmar åt att de som så uppenbart kommer att få varandra ska inse att de passar ihop).

Inga kommentarer: