onsdag 20 mars 2013

Norrtullsligan

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om Elin Wägners Norrtullsligan. Det är en stor liten bok (134 sidor inklusive förord av Annika Lantz och efterord av Boel Hackman), språket är rappt och känns fräscht (trots att den har 105 år på nacken) och delar av boken känns aktuella än idag. Här finns män som tycker sig ha rätt att göra vad de vill med unga flickor och här finns löneskillnader mellan män och kvinnor, ”Vi gick båda på handelsinstitutet i Göteborg och var ungefär lika styva, Tänk du, och nu har han fyratusensexhundra i fast lön och jag har ettusen, är inte det eget?” som Eva säger i slutet av boken. Boken handlar om de fyra unga kvinnliga kontoristerna Elisabeth, Baby, Eva och Emmy som delar rum och lever ett bohemliv där de tillsammans försöker få pengarna att räcka. Norrtullsligan är den första bok som jag läser av Elin Wägner, men inte den sista.

2 kommentarer:

Books ABC sa...

Läste Norrtullsligan för några veckor sedan och gillade den verkligen! Särskilt språket. Säger som du - inte det sista jag läste av Wägner! :)

bloggbohemen sa...

Jag läste den för ett par år sedan och visst är den förvånansvärt fräsch och aktuell! Blev väldigt överraskad.