lördag 12 januari 2013

Polis, polis potatismos

Layout 1

Nu när julledigheten är slut och jag tillbringar dagarna framför datorn på arbetet istället för att ligga i soffan och sträckläsa så har jag återupptagit genomlyssningen av Maj Sjöwalls och Per Wahlöös tio deckare om Martin Beck. Turen har nu kommit den sjätte boken Polis, polis potatismos, som till skillnad från de tidigare böckerna utspelar sig i Malmö (även om det gjort besök i staden i några av de tidigare böckerna).

En kväll när direktör Viktor Palmgren sitter och äter middag i hotell Savoys restaurang kommer en man in och skjuter honom för att sedan försvinna ut genom ett öppet fönster. Det finns inte mycket för polisen att gå, men som tur är så är det den tändstickstuggande sakfinnaren Per Månsson som leder utredningen tillsammans med Martin Beck som kommer ner från Stockholm. Till sin hjälp har de Benny Skacke (som har flyttat till Malmö), medan Lennart Kollberg och Gunvald Larsson assisterar med en del förhör i Stockholm.

Mordgåtan i Polis, polis potatismos är ganska enkel, en man blir skjuten och en okänd mördare ska hittas, men det är allt som behövs i en deckare. Man behöver inte komplicera till en mordhistoria mer än så. Det är även i Polis, polis potatismos som man hittar en av de scener från böckerna/filmerna som etsat sig fast i minnet från tonåren. Det är när Gunvald Larsson besöker sin överklassyster på Lidingö för första gången på tio år och hotar henne med att skämma ut henne genom att presentera sig som hennes bror för alla inom en kilometers radie om hon inte berättar det hon vet. Ett trick som för övrigt fungerar alldeles utmärkt. Martin Beck har nu äntligen separerat från sin fru och flyttat in till Gamla Stan, något som gjort att hans krånglande mage mår bättre, även om han fortfarande röker mycket och är återigen förkyld.

5 kommentarer:

Bokbrus sa...

Det var evigheter sedan som jag läste en Sjöwall/Wahlöö-bok men jag måste säga att jag blir lite sugen när jag läser ditt inlägg.

TidningsIda sa...

Och just precis där löste du mitt problem med vad jag ska läsa just nu. Jag ska helt enkelt ta mig igenom alla Sjöwall/Wahlöö-böckerna. Tack!

Susanne sa...

Åh, jag skulle ju också ta mig igenom alla Sjöwall/Wahlöö-böckerna! Vad hände med det? Tack för att du påminde mig!

Den läsande Kaninen sa...

Roligt att kunna inspirera!

Cissi sa...

Jag lyssnade på serien för några år sen och jag tyckte det var jättetråkigt när de var slut. Jag gillade att lyssna om hur karaktärerna var från början och om Stockholmsandan som rådde.