söndag 6 januari 2013

Julläsning

Idag tar min 16 dagar långa julledighet slut och imorgon kommer klockan att ringa alldeles för tidigt och det är dags att ta tag i vardagen igen. Så här på söndagskvällen är min spontana känsla att jag vill vara hemma och läsa ett tag till. Min förhoppning på ledigheten var att jag skulle vila upp mig och att läslusten skulle komma tillbaka. Jag verkar ha lyckats med både och, jag känner mig hyfsat utvilad (även om den känslan nog försvunnit imorgon eftersom jag antagligen kommer att somna alldeles för sent ikväll) och med sex lästa böcker så är nog läslusten tillbaka, trots en svacka i mitten då jag läste ett par sidor här och där. Böckerna som jag läste gav en trevlig mix av olika ämnen, som inkluderade en deckare, en biografi, en bok om litteraturvetenskap, en diktsamling och två romaner;

Mörka platser av Gillian Flynn
Artighetsreglerna av Amor Towles
”Det står ett rum här och väntar på dig…” av Ingrid Carlberg
Gång på gång är skogarna rosa av Emily Dickinson
Besatta av Elif Batuman
Det bästa av allt av Rona Jaffe

Inga kommentarer: