måndag 14 januari 2013

En pilgrims död

Jag har sett fram emot att se den nya svenska deckarserien En pilgrims död, som är baserad på Leif GW Perssons böcker, och som började visas på SVT igår. Att det är Rolf Lassgård spelar polisen Lars Martin Johansson kändes som ett klockrent val, men castingen av de andra rollerna kändes inte lika klockrena. Då jag har läst och uppskattat alla av Leif GWs deckare så var mina förväntningar nog lite för högt uppskruvade. Att man valt att slå ihop två böcker (Mellan sommarens längtan och vinterns köld och Faller fritt som i en dröm) tycker jag gjorde berättelsen rörig, även om jag vet att båda böckerna behandlar mordet på Olof Palme på olika sätt. Det är svårt att få skådespelarna att se olika gamla ut och här verkar man mest ha nöjt sig med att ändra lite på hårfärgerna, vilket gör att alla ser i princip lika gamla ut oavsett om det är nutid eller hösten 1985.

Jag tror att jag hoppar över de resterande tre avsnitten och ser Veckans Brott istället och väntar på den försenade deckaren Pinocchios näsa.

2 kommentarer:

Monika sa...

Jag har inte läst de här böckerna av GW, vilket kanske är tur för jag brukar bli förvirrad när de slår ihop och tar bort.

Men Lassgård gör att jag faktiskt inte riktigt vet vad jag tittar på. Är det Wallander? Jägarna? Sebastian Bergman? och så vidare. Jag är inget fan av Lassgård som du kanske förstår :)

Den läsande Kaninen sa...

Alltså i de två böckerna behandlar varsit tidsperspektiv av berättelsen. Fördelen med Lassgård i den här serien är att han stämmer in ganska bra på beskrivningarna i böckerna