onsdag 2 januari 2013

Besatta

Läsåret 2013 har i alla fall börjat på ett bra sätt med mycket fniss under läsningen av Elif Batumans Besatta, en bok som har den passande undertiteln Äventyr med ryska böcker och människorna som läser dem. Enligt baksidestexten så är det en bok konferensplanering, Isaac Babel, Lev Tolstoj, pojkbenstävlingar, jätteapor, uzbekisk poesi, det intellektuella livet och själens uppgivenhet. Det är en passande beskrivning, dessutom så finns det en hel del humor. Vi får även stifta bekantskap med tsarinnan Anna Ivanova som hade lite udda idéer om underhållning, vilket gjorde att hon omgav sig med narrar och personer med fysiska defekter. Dessutom så byggde hon ett ispalats på floden Neva utanför Eremitaget i Sankt Petersburg. Författaren Trediakovskij som ska ha skrivit 100 böcker, varav en var så tråkig att den orsakade slaganfall. Vi får även veta mer om relationen mellan författarna Lev Tolstoj och Anton Tjechov, och hur Tolstoj dog. Vi får även vilka äventyr som en intensivkurs i uzbekiska i Samaranda kan bjuda på. Man får även lära sig att gammaluzbekiska är ett språk som bland annat har 100 ord för att gråta och att ”milleniumutgåvan” av Tolstojs samlade verk upptar 100 volymer och väger som en nyfödd vitval (enligt författaren som har vägt dem på en medhavd badrumsvåg på biblioteket).
 
Elif Batuman skriver sina essäer på ett personligt sätt som gör att det inte känns som att jag läser en bok om litteraturvetenskap och lär mig en massa om de stora ryska författarna. Utöver att jag satt och fnissade för mig själv medan jag läste Besatta, så väcktes även en inspiration för att läsa mer av de gamla ryssarna. I alla fall att fortsätta på Dostojevskijs Brott och straff som jag började på i somras, men gav upp på.

Inga kommentarer: