fredag 21 december 2012

Brandbilen som försvann

De enda böcker som jag tagit mig igenom den sista tiden har varit böckerna om Martin Beck av Maj Sjöwall och Per Wahlöö som ljudböcker medan jag jobbar. Jag har nu på en ganska kort tid lyssnat på fem av de tio deckarna, och det blir bra med ett uppehåll över julledigheten eftersom jag börjar få lite problem med att hålla koll på vad som händer i vilken bok.
 
Den femte boken i serien, Brandbilen som försvann, börjar med att Gunvald Larsson blir hjälte på ett sådant sätt att det hade passat in i en actionfilm från Hollywood. När Gunvald bevakar ett hus där en misstänkt person bor så exploderar den misstänkte mannens lägenhet och hela huset börjar brinna. Det är här som Gunvald kliver in i rollen som actionhjälte när han räddar ett flertal människor från det brinnande huset genom att ta emot dem när de hoppar och ett äldre par genom att ta sig in i deras rökfyllda lägenhet och bära ut dem, trots att han fått en hjärnskakning. När Gunvald sedan ligger på sjukhuset så beställer han dit sin sidenpyjamas, som den snobb han är, vilket är en detalj som jag minns sedan förra gången jag läste böckerna i tidiga tonåren. Det är också i den här boken som den ambitiöse Benny Skacke gör entré som ersättare för Åke Stenström, som mördades i den förra boken Den skrattande polisen. Eftersom jag sitter här och försöker komma ihåg själva mordgåtan utan att riktigt lyckas så kan inte ha varit så spännande. Det var i alla fall personer som var svåra att hitta, stulna bilar och vaga ledtrådar som inte riktigt leder någonstans.
 
Alla röker fortfarande för mycket, Martin Beck är förkyld och undviker sin fru, Gunvald Larsson är burdus och Per Månsson från Malmö tuggar på tandpetare och hittar försvunna saker. Med andra ord så är mycket sig likt, en del saker märks mer när böckerna läses nära varandra. En sak som jag börjat reagera på är att det används en del nedsättande omdömen om kvinnor och det känns som att när kvinnor så beskrivs utseendemässigt så ingår alltid en beskrivning av deras bröst, inklusive bröstvårtor och vårtgårdar. Dessutom så börjar den vänsterpolitiska agendan komma fram allt mer, bland annat genom att Gunvald skäller ut ett vittne som varit på semester i Grekland, som vid den här tiden styrdes av militärjuntan (hur känns det att sola i ett land där människor torteras till döds varje dag).

Inga kommentarer: