torsdag 29 november 2012

Processen

Josef K vaknar en morgon (hans 30-årsdag dessutom) och upptäcker att han är arresterad, utan förklaring till vilket brott han är anklagad för. När Josef K försöker ta reda på vad det är som han är anklagad för så leder det till en vindlande färd genom rättsväsendets korridorer. Att det inte är en vanlig domstol där Josef K står inför rätta visar sig när kan kallas till den första rannsakningen, som visar sig hållas i ganska nergånget hyreshus. Trots att Josef K tar hjälp av bland annat en advokat så ökas hans desperation allt mer över den obegripliga process som han är indragen i och som gör hans tillvaro väldigt surrealistisk.
 
Jag har alltid trott att Franz Kafkas Processen är en tung bok att läsa (vill minnas att jag gav upp en gång på gymnasiet), men nu när jag tagit mig igenom den så visade det sig att den var bättre än jag trodde att den skulle vara. Jag drogs verkligen in i Josef K:s surrealistiska värld och kände hans desperation över att inte kunna påverka den process som han är indragen i. En stor bidragande orsak till att jag uppskattade Processen så mycket heter i och för sig Gerhard Hoberstorfer. Trots att jag gjort ett spontaninköp av boken i pocket (ett inte helt normalt handlande om man får tro omgivningens reaktioner) så lånade jag även ljudboken på biblioteket, vilket visade sig vara en vinstlott. Den som har läst in boken är skådespelaren Gerhard Hoberstorfer (som bland annat synts i Fasadklättraren, Rederiet och Torka aldrig tårar utan handskar) som visade sig vara en av de bästa ljudbokinläsare som jag lyssnat på. Han gav verkligen texten liv och jag kunde inte sluta lyssna. Dessvärre så verkar det inte som Gerhard inte läst in så många böcker, så nu får jag skynda mig till biblioteket för att låna Bram Stokers Dracula, som verkar vara den enda titeln som han läst in utöver Processen.
 
Tanken var för övrigt att jag skulle läsa Processen med P1sbokcirkel, men klarade i vanlig ordning inte av att dela upp läsningen. Det roliga med att hänga på bokcirkeln är att det så blir av att jag läser klassiker som jag annars inte skulle ha kommit på att läsa. Bara i höst har det blivit både Processen och Den store Gatsby.

Inga kommentarer: