söndag 11 november 2012

Jag ringer mina bröder

En bil har exploderat i centrala Stockholm och vi får under 24 timmar följa Amor som paranoid irrar omkring i staden för att byta ett borrhuvud. Han känner sig uttittad på grund av sitt utseende och tror att omgivningen ser honom som en misstänkt. Vi får följa Amors tankar och de telefonsamtal han har med sina bröder, vilka han än uppmanar göra sig så anonyma som möjligt och sedan till att gå ut på gatorna.
 
Jag ringer mina bröder är den första bok som jag läser av Jonas Hassen Khemiri (jag tillhör den lilla skaran som inte läst hans debutroman Ett öga rött) och jag är väldigt imponerad det gedigna hantverket. Boken tog tag i mig och från första sidan och jag läste nästan hela i ett svep. Texten är verkligen väl genomarbetad och innehåller inget onödigt. Den tar även upp ett viktigt ämne i vårt samhälle.

Inga kommentarer: