söndag 19 augusti 2012

Ett bra slut

Så här när semestern obönhörligen går mot sitt slut så kan jag inte säga annat än att det varit en bra semester. Det hann bli två kortare resor och några dagar i stugan (den efterhängsna förkylningen tänker jag försöka glömma så snart jag slutar hosta). Som jag skrev här så började semstern lovande med att jag hann få både det nya numret av Vi Läser och Jonas Gardells nya bok Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken samma dag som jag for iväg på den första resan. Så här i slutet av semestern så har jag även kunnat hämta ut mitt paket med Kristina Sandbergs Sörja för de sina som är den efterlängtade fortsättningen på Att föda ett barn. Teet till trots så kommer jag tyvärr inte att hinna läsa den innan semestern är slut.

Jag tänker försöka lägga ut lite bilder och skriva om resorna till Skagen och St Petersburg de närmaste dagarna. Det har blivit några spontanköp av böcker under semestern, trots att jag lyckades hålla fingrarna i styr under Pocketshopbesöken.

När jag var hos kusinen och hennes man i Harplinge så passade vi på att göra en utflykt till Höganäs, där det förutom keramik även finns Bra Böckers outlet med riktigt billiga böcker. Jag försökte behärska mig och kom bara ut med två stycken, Främlingen i huset av Sarah Waters och Dick Harrison biografi över Karl Knutsson. Det var nog tur att jag redan hade läst en hel del av böckerna, annars hade jag nog kommit hem med fler. När jag ändå var där så passade jag på att även handla ett par saker från Höganäs Keramik, vilket är en svaghet jag har (de skulle bli överlyckliga om de såg all Höganäskeramik i mina köksskåp, både gammalt och nytt).


I Skagen så blev det en bok om Skagenmålarna (en introduktion på svenska) och en bok på danska om min nya favoritkonstnär Anna Ancher, men i den är det mest bilderna jag var ute efter.

I St Petersburg gjorde jag inte ens något försök att leta upp någon bokaffär eftersom jag hade en känsla av att det troligen mest skulle finnas böcker på ryska (allt annat stod bara på ryska), men jag kom i alla fall hem med en bok om Erimitaget/Vinterpalatset, vilket är ett ytterst fascinerande museum.

Inga kommentarer: