söndag 8 juli 2012

Sommarläsningsenkät

Hos Bokhora hittade jag en enkät om sommarläsning som jag tänkte svara på.

1. Bästa bok förra sommaren?
Eftersom minnet sviker mig så får jag ta fram boken där jag jag skriver upp alla böcker som jag läser. När jag kollar vad jag läste förra sommaren så hittar jag den underbara nyöversättningen av Jane Austens Stolthet och fördom, Haruki Murakamis Kafka på stranden och Richard Yates Easter Parade.

2. … och sommaren innan det?
När jag bläddrar tillbaka till sommaren 2010 så ser det ut som att det var en bra boksommar då jag läste en del bra böcker som Älskad, saknad av Joyce Carol Oates, Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist, Vänner för livet av Per Hagman, Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld, Darling Jim av Christian Mørk och De fattiga i Łódz av Steve Ssem-Sandberg. Dessutom var det tydligen den sommaren som jag lyssnade på Börje Ahlstedts underbara inläsning av August Strindbergs Hemsöborna.

3. Några lite nyare böcker som passar i hängmattan?
Överlag så passat böcker som inte kräver allt för mycket tankeverksamhet bäst i hängmattan, som till exempel deckare, chick-lit eller smaskiga rockbiografier, som The Dirt om Mötley Crüe eller Rockstjärnan som Gud glömde av Kee Marcello.

4. Vad läser du mest på sommaren?
Jag läser egentligen samma typ av böcker året om, men det finns en tendens till att det blir något fler deckare lästa på sommaren eftersom det alltid brukar ges ganska många deckare lagom till semestrarna. Det brukar dock bli några fler böcker lästa under sommaren, eftersom det finns mer lästid under semesterveckorna och det brukar bli några helger i stugan där det inte finns någon störande tv.
.
5. Var läser du helst?
Hemma i soffhörnet eller i stugan. Jag läser även gärna på tåg, bussar eller flyg när möjlighet till det ges.

6. Vad ser du fram emot att läsa i sommar?
Här hemma ligger det en hög med böcker som jag tänker försöka läsa under sommaren (att det mest är pocketböcker passar bra när jag reser bort om några veckor). Inför resan till St Petersburg så är tanken att jag ska läsa Fjodor Dostojevskijs Brott och straff. Andra böcker som ligger och väntar är Elrend Loes nya bok Fvonk, som jag lånat på norska eftersom den inte kommit på svenska än, Artighetsreglerna av Amor Towles, Det bästa av allt av Rona Jaffe, Norwegian Woods och 1Q84 (del ett och två) av Haruki Murakami. Dessutom så är jag nyfiken på den första delen i Jonas Gardells nya trilogi, Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken som släpps i slutet av månaden.

1 kommentar:

Lena sa...

Massor med bra boktips här. Ser att du har tänkt läsa Brott och straff under sommaren. jag håller på med den nu och tycker att det är en superbra bok!