tisdag 26 juni 2012

Filmatiseringar

Genom åren har jag blivit allt mer skeptisk till att se filmatiseringar av böcker som jag har läst eftersom jag allt för ofta blivit besviken. Värst är det när jag vid något tillfälle läst en bok som var så där och sedan sett en ännu sämre filmatisering. Vanligtvis försöker jag hålla mig till att antingen se filmen eller läsa boken. Självklart så finns det undantag där en bra bok även blivit en bra filmatisering som till exempel Förnuft och känsla (med manus av Emma Thompson och regi av Ang Lee), Stolthet och fördom (BBCs 6 timmars version), Sagan om ringen, The reader (Högläsaren på svenska, Der Vorleser på tyska) och Ronja Rövardotter (regi av den geniale Tage Danielsson). När jag såg trailern till den nya filmatiseringen av Anna Karenina så såg den i alla fall väldigt lovande ut och jag blir sugen på att se den om den kommer till bion i min lilla stad. Se trailern här och läs vad jag tyckte om boken här.

Inga kommentarer: