söndag 3 juni 2012

Eld

Som den trogna biblioteksanvändare som jag är så får man ibland vänta lite på att få läsa vissa böcker. Eld har varit en sådan bok och det kändes som en evighet (fyra veckor) innan jag fick hämta den på bibblan trots att det stod att jag var nummer ett i kön. Eld är den andra delen i Mats Strandbergs och Sara Bergmark Elfgrens Engelforstrilologi som inleddes med Cirkeln.

Det är dags för de fem utvalda att börja andra året på gymnasiet och de känner väldigt snart att det är något som inte står rätt till i Engelfors. Den här gången är det inte bara demonerna som är fienden, även om det är en apokalyps som kommer allt närmare. Vem är egentligen den mystiske Viktor som flyttat hit från Stockholm och som är den enda som verkar kunna hålla sig sval i den onaturliga värmen som råder. Vad är föreningen Positiva Engelfors egentligen ute efter? Med allt som händer så knyts de utvalda allt starkare till varandra och måste lita fullt ut på varandra.

När jag läste Eld så kändes det inte som att jag försvann in i den på samma sätt som jag gjorde med Cirkeln, men jag kunde ändå inte lägga ifrån mig den och läste i alla fall 600 av de 634 sidorna på en dag (vad finns det annars att göra en kall och regnig lördag). Jag la bara ifrån mig boken för att göra det absolut nödvändigaste som att hämta något att äta och dricka. Jag vet inte om Eld är bättre än Cirkeln, de är snarare lika bra. Däremot så går författarna mer på djupet på de fem tonårstjejerna som är berättelsens nav så att vi som läsare får lära känna dem på ett djupare plan, samtidigt som även tjejerna lär känna varandra mer. Jag ser i vilket fall som helst redan fram emot att läsa den tredje och avslutande delen av trilogin.  

Inga kommentarer: