måndag 28 maj 2012

Vissa dagar

En del dagar blir inte som de flesta andra dagarna i tillvaron. Idag har varit en sådan dag. Jag ägnade större delen av arbetsdagen åt att fundera över om hurvida det vore en bra idé att åka till både till Skagen, Halmstad och Sankt Petersburg på semstern (och hur mycket jag skulle dra ner medelåldern på en gruppresa). Även om jag åkte till Peking på egen hand så känns det av någon anledning tryggare med en gruppresa till Sankt Petersburg. Dessutom så planerar jag att läsa Dostojevskijs Brott och straff i sommar som utspelar sig där. Som tur är fungerar det ganska bra att tänka på annat medan jag jobbar, så det märks inte så mycket att jag ibland låter tankarna sticka iväg.

Efter jobbet lånade jag en bil för handla lite möbler och en konstgräsmatta till balkongen som fram tills nu varit tråkig i nött betong. Vis av erfarenheten av vad vinden kan ställa till med på balkongen så avvaktar jag lite med att inreda den tills vinden har mojnat och värmen återkommit. Dessvärre mådde bilen inte riktigt bra, vilket ledde till en intressant körupplevelse. Jag blev i alla fall bjuden på middag när bilen lämnats tillbaka (med hjälp av viss assistans) och innan jag cyklade hem igen.

När jag kom hem och hittade det nya nummret av Vi Läser på hallgolvet som en trevlig överraskning så kändes det som en trevlig avslutning på dagen. Dessutom så pryds omslaget av en av mina favoritförfattare, Åsa Larsson, vilket inte gör det hela sämre. I morgon tänker jag börja dagen med att ta tillvara den oväntade extra timmen som jag får sova imorgon (samtidigt som jag ignorerar att arbetsdagen är förskjuten så att jag slutar en timme senare än vanligt).

Inga kommentarer: