lördag 12 maj 2012

Profitörerna

Även om jag tycker om att lyssna på ljudböcker medan jag arbetar, så blir det tyvärr inte så ofta som jag hittar böcker jag känner för att lyssna på. Det finns dock en författare vars produktion jag långsamt håller på att lyssna mig igenom (dock inte i ordning), nämligen Leif GW Persson. Den här gången har turen kommit till Profitörerna från 1979. Berättartekniskt så skiljer sig Profitörerna från de andra böckerna av Leif GW Persson som jag lyssnat på genom att det i den här boken finns en berättare som i efterhand studerat fallet och återberättar historien, vilket gör att det känns mer som en dokumentärroman än en deckare.

Profitörerna börjar med att den prostituerade Katarina Rosenbaum hittad mördad i sin ateljé och polisen börjar utreda mordet. Efter ett tag så hittar man kopplingar till en annan utredning om svarta lägenhetsaffärer och massageinstitut som egentligen är bordell. Även om polisen noggrant går igenom alla personerna i Katarina Rosenbaums närhet så har de svårt att hitta någon misstänkt med både motiv och möjlighet. De poliser som vanligtvis förekommer i Leif GW Perssons böcker saknas i en stor utsträckning i Profitörerna, Lars Martin Johansson dyker endast upp en gång i förbigående medan Bo Jarnebring får vara med lite mer och att Evert Bäckström helt saknas gör mig ingenting alls.

Även om Profitörerna har drygt 30 år på nacken så står den sig väl i konkurrensen med många deckare som kommer ut idag och är en välskriven berättelse. När jag jämför den med senare böcker av Leif GW Persson så känns det som att han inte riktigt hittat formen än och vilka karaktärer som är centrala, men det kan bero på att Profitörerna var hans andra bok.  

Inga kommentarer: