måndag 13 februari 2012

Uppsala

På väg till Bokresan så stannade till i Uppsala för turista lite och det som stod överst på listan var Uppsala domkyrka som är helt fascinerande byggnad. Det är Nordens största kyrka med sin yttre längd på 118,7 meter, en tornhöjd på 118,7 meter och en inre takhöjd på 27 meter. Kyrkan började byggas i slutet av 1200-talet och invigdes 1435 och det är fascinerande hur de klarade av att bygga så högt och stort utan några maskiner.
I ett av tornen finns museet Skattkammaren där det bland annat finns en samling med textilier från 1400-talet och framåt, samt en del kyrksilver och saker ur kyrkans kungagravar. Det finns bland annat en klänning som ska ha tillhört drottning Margareta och som är den enda festklänning från medeltiden som finns bervarad. Det har gjorts en rekonstruktion av den vackra klänningen som jag gärna skulle ha på mig, men jag fick nöja mig med en tygkasse med mönstret istället.
Hotellrummet som jag bodde i låg väldigt centralt och var minst sagt kompakt, det var lika långt som sängen och inte så mycket bredare. Först funderade jag över varför hatthyllan satt så högt upp att ingen normallång människa kan nu upp, men sedan insåg jag att det berodde på att annars hade man inte kunnat öppna badrumsdörren.

Inga kommentarer: