tisdag 31 januari 2012

Snusk - Två osedliga berättelser

Alan Bennetts förra bok Drottningen vänder blad snubblade jag över hemma hos mina föräldrar härom julen och läste den under några timmar på juldagen då jag dragit mig undan från firandet. Drottningen vänder blad handlar om när den engelska drottningen av en slump hittar en bokbuss under en promenad, vilket leder till att hon blir en storläsare. När jag läste att det skulle släppas en ny bok av Bennett blev jag förväntansfull och ställde mig genast i kö på biblioteket och när jag fick Snusk i handen blev jag inte besviken. Snusk har undertiteln Två osedliga berättelser, vilket är exakt vad boken innehåller.

Den första berättelsen handlar om Mrs Donaldson som är nybliven änka och som för att dryga ut pensionen börjar arbeta på sjukhuset med att agera för läkarstudenter som ställs inför medicinska problem. Mrs Donaldson tar även in ett studentparet Andy och Laura som hyresgäster, vilka när de får problem med att betala hyran kommer med ett okonventionellt förslag. Upplevelsen ger Mrs Donaldson mersmak.

Den andra berättelsen handlar om ett äktenskap som inte borde ha blivit och vad som händer bakom medelklassens sovrumsgardiner. Graham är en fåfäng och dumdryg ung man som utan att själv märka det kommer till korta gentemot sin hustru Betty, som bakom sin oansenliga yta är både smart och framförallt rik. Även om Graham är nygift så tycker han att det vore synd att avstå från den läckre Kevin, eller om han heter Toby. Ett beslut som gör att han hamnar i en utpressningsknipa.

Snusk är en väldigt brittisk bok där alla håller masken och det dricks te med chokladkex till samtidigt som det görs osedliga saker i hemmets skyddade vrå. Jag gillar Allan Bennetts sätt att berätta sina på ett sätt som lyfter fram det brittiska och med karaktärer som alla har sin charm, även om en del av dem är osympatiska. Snusk är vad jag kallar en trevlig bagatell, en bok som är en trevlig för stunden, men som kanske inte gör något bestående avtryck.

Inga kommentarer: