fredag 27 januari 2012

Robert Capa - The definitive collection

Sedan jag skrev om Robert Capas bok Krigsfotografen i adventskalendern före jul så har jag fördjupat mig ytterligare i Capas fotografier genom den rediga och rejäla fotoboken som jag lånade på biblioteket och som stäcker sig över hela hans karriär. I The definitive collection har Robert Capas bror Cornell Capa tillsammans med Richard Whelan gott igenom de 70’000 negativ som Capa lämnade efter sig och de har valt ut 937 bilder som är tagna mellan åren 1932-1954. Den sista bilden föreställer en pluton som marscherar och är tagen i norra Vietnam strax efter 14,30 den 25 maj 1954. När Capa tagit bilden klev han på en mina och avled omedelbart.

Vänder oftast kameran mot civilbefolkningen och betraktar betraktarna. Är det en parad så fokuserar han på dem som står vid sidan om och tittar på. När Charles de Gaulle håller tal efter att Paris blivit befriat så ställer han sig bakom de Gaulle och fotograferar åskådarna. Capa reste runt i hela världen som Spanien, Mexiko, Kina, Japan, Europa under andra världskriget och Israel för att både bevaka krig och dokumentera vardagsliv. Han reste även i Sovjetunionen med John Steinbeck och fotograferade även hel del runt om i Europa efter andra världskrigets slut då
man började med återuppbyggnaden. Det finns även en del bilder på Capas vänner så som Ernest Hemingway, John Steinbeck, Truman Capote och Pablo Picasso. Även den svenska skådespelerskan Ingrig Bergman finns på några bilder. The definitive collection är helt klart en rejäl fotobok (inte bara för att den är 25x25 cm och väger 2,5 kilo) som med sina dryga 900 bilder ger en helhetsbild över en fantastisk men alltför kort karriär. Min enda invändning mot boken är att en del bildserier känns onödigt långa, annars är det en fantastisk bok.

Inga kommentarer: