söndag 4 december 2011

Lucka 4 - Vredens druvor

Det är inte särskilt ofta som jag kommer ihåg var jag var när jag läste en speciell bok, vilket i och för sig kan bero på att jag läser de flesta böcker hemma i soffan eller på bussen till jobbet. John Steinbecks klassiker Vredens druvor från 1939 är ett undantag. Ensam i stugan under några vårvinterdagar för ett par år sedan kröp jag upp i favorithörnet och uppslukades totalt av familjen Joads kamp för överlevnad under 1930-talets depression. 755 sidor senare återvände jag tillverkligheten och var helt tagen. Jag hade dessutom inte haft några större förväntningar på boken som var ett impulsköp.


När familjen Joad vräks från sin gård i Oklahoma packar de alla ägodelar på sin skraltiga bil för att söka lyckan i det förlovade landet Kalifonien där de hört att det ska finnas arbete på bomullsfälten och på fruktodlingarna. Kalifonien är inte paradiset utan är istället översvämmat med desperata människor på jakt efter arbete vilket arbetsgivarna utnyttjar genom att betala ut löner så låga att de inte går att leva på. Låter det som en rolig bok? Kanske inte, men det är en oerhört bra bok som verkligen står sig än idag tillsammans med Thorsten Jonssons översättning från 1940. Med det ekonomiska klimat som råder idag visar John Steinbeck på att det inte är så mycket som förändrats de senaste 70 åren.

Inga kommentarer: