lördag 10 december 2011

Lucka 10 - Dikter och prosa 1954-2004

Idag på Nobeldagen känns det motiverat att uppmärksamma årets svenska litteraturpristagare poeten Tomas Tranströmer. Torsdagen den 6 oktober i år drog jag mig tillbaka till en lugnare del av matsalen på jobbet för att i vanlig ordning kunna lyssna på radions direktsändning från Börshallen. När den ständige sekreteraren Peter Englund avslöjade årets pristagare utbrast jag i ett spontant ”Äntligen” medan jag lyssnade till det spontana jublet från Börshallen och glädjen i Peter Englunds röst när han läste upp motiveringen. Min andra tanke efter äntligen var att jag
måste ha ett eget exemplar av Dikter och prosa 1954-2004 och eftersom jag var snabb nog att skicka en beställning cirka klockan 13,03 till Adlibris med mobilen så fanns den i brevlådan redan efter ett par dagar. Jag var redan innan bekant med Tranströmer och läst en del av honom, men det är först nu jag äger en av hans böcker. Som titel Dikter och prosa 1954-2004 antyder så innehåller den Tranströmers samlade verk med diktsamlingar och ett avslutande prosastycke
om hans uppväxt. Den här utgåvan släpptes till Tranströmers 80-årsdag i våras och är som grädde på moset oerhört vacker.

Inga kommentarer: