söndag 9 oktober 2011

Before the poison

När Peter Robinsons nya bok Before the poison anlände i brevlådan för några veckor sedan så var den så var den efterlängtad på grund av läsbrist, men det har ändå dröjt ett tag innan den blev utläst eftersom jag fått göra ett par uppehåll för tvåveckorslån från bibblan (min regel är att tvåveckorslån går före egna böcker). Jag hade i alla fall verkligen sett fram emot att få läsa om en av mina absoluta favoritpoliser, DCI Alan Banks i Eastvale. Men när jag insåg att det var en fristående bok blev jag först lite besviken, men tänkte att så kan det gå när man köper böcker baserat på författaren och inte läser vad boken handlar om.
Till en början saknade jag DCI Alan Banks och de andra poliserna i Eastvale, men den känslan varar inte så länge eftersom Before the poison är en helt annorlunda bok än de om DCI Alan Banks. Chris Lowndes är närmare sextio och efter att ha haft en lång och framgångsrik karriär som kompositör av filmmusik (musiken som ingen lyssnar på i en film, som flera karaktärer i boken påpekar) i Hollywood tillbaka i Yorkshire. Chris tanke var att han och hans fru Laura på ålderns höst skulle flytta till hans hemtrakter i Yorkshire, men livet ville annorlunda och Laura avled i cancer innan de fick chansen. Nu har Chris valt att i alla fall flytta till Yorkshire och köpt det isolerade Kilnsgate House landsbygden för att komma över sorgen efter Laura och skriva en pianosonat. När Chris för reda på att en man dog i huset för nästan 60 år sedan och att änkan avrättades för mordet väcks hans intresse och blir till en besatthet för att ta reda på vad som egentligen hände den där natten.
Eftersom Before the poison är fristånde från böckerna om DCI Alan Banks så är det en helt annorlunda typ av bok, men däremot inte sagt att det är en sämre bok. Snarare tycker jag att Before the poison är bättre och mer läsvärd än Peter Robinsons vanliga deckare. Before the poison är en välskriven bok som är väldigt läsvärd, så det är bara att hoppas på att den kommer i en svensk översättning snart.

Inga kommentarer: